تشخیص و درمان علل ناباروری در زوجین

تشخیص و درمان علل ناباروری در زوجین  باید به وسیله متخصص حرفه ای  انجام شده. تا بدین ترتیب دلیل اصلی نازایی در زوجین تشخیص داده شود. در واقع تشخیص و درمان علل ناباروری در زوجین یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند در بین زوج ها وجود داشته باشد. که علت ناباروری می‌تواند بخاطر وجود مشکلاتی در مردان و یا زنان باشد.

ولی وجود مشکل به این معنا نیست که شما نمی توانید صاحب فرزند شوید تا به امروز اکثر افرادی که نابارور بوده‌اند. با مراجعه به پزشکان متخصص و حرفه ای توانسته اند مراحل درمان را با موفقیت طی کرده و صاحب فرزند شوند.  اگر شما هم جزو افرادی هستید که نابارور بوده. و نیاز به مراجعه به پزشک متخصص و حرفه ای دارید. در این صورت می توانید به دکتر و متخصص خوب در این زمینه مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روشهای تشخیص و درمان علل ناباروری در زوجین و همچنین بررسی علت های نازایی در زوجین با ما همراه باشید.

درمان نازایی در زوجین

بر حسب مطالعاتی که در زمان‌های اخیر انجام شده است. اگر علت اصلی ناباروری در مراحل اولیه تشخیص داده شود. در این حالت امکان درمان افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب شما بدون هیچگونه تلف کردن وقت و در سریع ترین زمان ممکن باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در حالت کلی درصد ناباروری در مردان و زنان یکسان است. و به گونه علت‌های مختلفی می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی گردد.

پس باید هم زنان و هم مردان به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوند تا بررسی‌های لازم انجام گیرد. سپس بعد از مشخص شدن علت اصلی ناباروری، مراحل درمان به صورت حرفه ای شروع می گردد. پس مهمترین گزینه‌ای که در این میان وجود دارد این است. که شما باید در اسرع وقت و بدون هیچ‌گونه تلف کردن زمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

دلیل ناباروری در زوجین چیست؟

اگر زوجین بعد از یک مدت مشخص و بدون هیچگونه پیشگیری صاحب فرزند نشوند. در این حالت می‌توان نتیجه گرفت که نابارور هستند. در لیست زیر چند نمونه از علت های اصلی نازایی در زنان و مردان بیان شده است. در ادامه مطالب به توضیح کلی در رابطه با هر کدام از موارد یاد شده خواهیم پرداخت.

• وجود اختلال در تخمک گذاری
  • مسدود بودن لوله های رحمی
  • وجود آندومتریوز
  • وجود مشکل در رحم بانوان
  • وجود مشکلات ایمنی در بدن
  • سبک زندگی اشتباه
  • وجود مشکل در اسپرم
  • و…
تشخیص و درمان علل ناباروری در زوجین

مشکل تخمک گذاری و ناباروری

یکی از موارد مهمی که باعث میگردد تا باروری بدون مشکل صورت پذیرد. سالم بودن تخمک ها است. در واقع باید تخمک گذاری به صورت صحیح انجام گردد تا باروری انجام شود. و بر حسب تحقیقاتی که انجام شده است در ۳۹ درصد مواقع علت ناباروری وجود مشکل در تخم گذاری می باشد. پس باید این مورد به گونه‌ای رفع گردد تا درصد زیادی از بحث ناباروری در زوجین حل شود.

در واقع به خاطر وجود مشکل در تخمک گذاری بحث لقاح انجام نمی‌شود. که در نتیجه آن زوجین نمی تواند صاحب فرزند شوند. که خوشبختانه وجود پزشکان متخصص و پیشرفت های چشمگیر در علم پزشکی باعث شده است تا این مورد رفع گردد. از مواردی که می تواند نشان دهنده وجود مشکل در بحث تخمک‌گذاری باشد. می توان به داشتن دوران قاعدگی نامنظم اشاره کرد.

مسدود بودن لوله های فالوپ و ناباروری

وجود مشکل در لوله‌های رحمی یکی از موارد مهمی است که باعث جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک می گردد. که موارد مختلف و یا بیماری‌های خاصی مانند آندومتریوز و چسبندگی رحم و عفونت ها می تواند. باعث مسدود شدن لوله های فالوپ گردد که در نتیجه باعث ناباروری می‌شود. که برای درمان این مشکل باید جراحی های خاصی مانند هیستروسکوپی انجام گیرد. تا بدین ترتیب لوله‌های مسدود باز شده و به گونه‌ای مشکل رفع گردد. که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از علت‌های اصلی ناباروری در بین زوجین وجود مشکل در لوله های فالوپ می باشد.

آندومتریوز و ناباروری

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که می تواند باعث ناباروری در بین زوجین گردد آندومتریوز میباشد. که در ۱۳ درصد مواقع این مشکل باعث ناباروری می گردد. آندومتر به بافت های اضافی می گویند که در داخل، خارج و یا در دیواره های رحم رشد می کند. و به گونه ایی باعث عدم رشد جنین شده و یا باعث جلوگیری از باروری می‌شود. و در برخی موارد ممکن است به حدی بزرگ باشد که فضای کافی در داخل رحم برای جنین وجود نداشته باشد. پس باید این مورد به صورت کامل رفع گردد.

سبک زندگی اشتباه و نازایی

مهمترین موردی که در مردان میتواند باعث ناباروری گردد سبک زندگی اشتباه است. به طور مثال عدت های اشتباه زیر باعث بروز نازایی میشود.

• مصرف دخانیات
  • الکل
  • کافئین
  • عدم تحرک اسپرم
  • تغذیه نامناسب

در برخی مواقع هم ممکن است مشکلات ژنتیکی باعث بروز نازایی در بین زوجین گردد. در حالت کلی بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است. درصد عظیمی از علت ناباروری در مردان به دلیل وجود مشکل در اسپرم مانند داشتن شکل غیرطبیعی، عدم رشد و عدم تحرک اسپرم می باشد. و یا وجود مشکل DNA در اسپرم نیز می‌تواند. و از علت های اصلی دیگر ناباروری در مردان باشد.

بدین ترتیب در مرحله نخست می توانید با تغییر سبک زندگی خود شروع کنند. در برخی مواقع مصرف برخی از داروها نیز می‌توانند باعث ناباروری شود. در واقع برای تشخیص مشکل به صورت دقیق باید به پزشکان متخصص و حرفه ای در این باره مراجعه گردد . تا علت اصلی مشکل مشخص شده و دوره درمان شروع شود. مهمترین گزینه ای که در این میان وجود دارد باید به هیچ عنوان تاخیری در مراجعه به دکتر وجود نداشته باشد. چون هر چقدر مشکل زودتر تشخیص داده شود به همان میزان احتمال درمان نیز افزایش پیدا می‌کند.

راه های ارتباطی

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر ساغر صالحپور

پیج اینستاگرام دکتر ساغر صالحپور