آندومتریوز چیست؟

اندومتریوز چیست؟ علائم آندومتریوز چیست؟ علل آندومتریوز چیست؟ چه عواملی سبب افزایش بیماری آندومتریزو می شود؟ آندومتریوز چه عوارضی دارد؟ چگونه می توان بیماری آندومتریوز را تشخیص داد؟ آیا آندومتریوز سرطانی می شود؟ درمان آندومتریوز چگونه است؟

آندومتریوز در سال های آتی نسبت به گذشته، تغییرات چشمگیری داشته است. و به عنوان شایع ترین بیماری های زنان به حساب می اید. آندومتریوز یک بیماری لایف لانگ است که، در طول دوران زندگی همراه فرد خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که حدوده 5 الی 10 درصد زنان جهان در سنین بارداری مبتلا به این بیماری هستند.

آندومتر در بافت داخلی رحم قرار گرفته است. خانم ها در طول دوران زندگیشان بخصوص در سنین بارداری، ممکن است دچار اختلالات دردناکی در ناحیه رحم و لگن شوند. این اختلالات باعث رشد بافت آندومتر در جایی به غیر از محل اصلی خود(که به آن حفره داخلی رحم گفته می شود) نظیر تخمدان ، بافت لگن . یا روده شوند.

به عبارتی دیگر آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. بافت آندومتر می تواند در تمام نقطه های بدن به جز طهال به وجود بیاید. این بافت با هر دوره از قاعدگی ضخیم شده و سبب خونریزی های طولانی مدت در فرد می شود. که همین امر می تواند بافت های اطراف را تحریک کند، و موجب زخمی شدن بافت و چسبندگی در محل مورد نظر گردد.

زمانی آندومتروز در خانم ها شکل می گیرد که بافت آندومتر جابه جا شده وهیچ راه خروجی از بدن را نداشته باشد. برای مثال اگر این بافت در تخمدان ها رشد نماید، می تواند کیستی به نام اندومتریوم را تشکیل دهد. که در طول زمان، این بافت ها اطراف این ناحیه را تحریک می کنند و منجر به چسبندگی و یا در بعضی مواقع دچار ناباروی در خانم ها می شوند.

علائم آندومتریوز:

• عادت ماهیانه دردناک دیسمنوره( پریود های دردناک)
  • درد در هنگام مقاربت و یا بعد از نزدیکی با همسر
  • درد با حرکت روده و یا ادرار: که ممکن است این درد بیشتر در دوران قاعدگی وجود داشته باشد.
  • خونریزی بیش از حد گاه به صورت منوراژی
  • خستگی، اسهال، یبوست، نفخ یا تهوع بخصوص در طول عادت ماهیانه
  • نازایی در بعضی ها خانم ها

میزان و شدت درد نشانه ی این بیماری نمی باشد. زیرا شدت درد در خانم ها متغیر است به این صورت که ممکن است برخی از خانم ها دچار درد شدید شوند اما در برخی دیگر درد کمی را تجربه کنند و یا اصلا دردی را احساس نکنند.

آندومتریوز چیست؟

علل آندومتریوز:

علت های آندومتریوز مشخص نمی باشد با این حال طی تحقیقات به عمل آمده چند علت برای کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، کشف شده است که عبارتند از:

قاعدگی عقب گرد:

یکی از شایع ترین دلایل بیماری آندومتریوز است. در قاعدگی عقب گرد، خون قاعدگی سرشار از سلول های آندمتر است  و به جای آنکه از بدن دفع و خارج شود، از طریق لوله های رحمی وارد حفره لگنی می شوند. بر همین اساس سلول های آندومتر در خون، به دیواره های لگن  می چسبند و رشد می کنند و منجر به خونریزی های طولانی مدت در این دوره می شوند.

زخم جراحی:

بعد از جراحی هایی نظیر عمل سزارین و یا هیسترکتومی که به معنی خارج کردن رحم است، سلول های آندومتر ممکن است به محل برش جراحی نفوذ کند و بچسبد و رشد کند .

رشد سلول های جنینی:

سلول های جنینی حفره های شکمی و لگنی را می پوشانند. بر همین اساس زمانی که یک ناحیه از منطقه شکمی و یا لگنی در معرض بافت های آندومتر قرار گیرند، آندومتریوز در این نایه ها گسترش می یابد.

انتقال سلول های آندومتر:

مایع لنف و یا عروق خونی می توانند سلول های آندومتر را به قسمت های مختلف بدن انتقال دهند.

اختلال سیستم ایمنی:

سیستم ایمنی نقش بسیار حیاتی را برای بدن ایفا می کند. وجود اختلال در سیستم ایمنی، باعث می شود که نتواند بافت آندومتر را که در بیرون از رحم خارج و رشد کرده، تشخیص دهد و توانایی مبارزه با آن را ندارد و نمی تواند این بافت را از بین ببرد.

چه عواملی سبب افزایش بیماری آندومتریزو می شود؟

عواملی که خطر آندومتریزو را افزایش می دهد عبارتند از:

• ابتلای یک و یا چند نفر از اقوام نزدیک به آندومتریوز
  • سابقه عفونت لگنی
  • اختلال رحمی
  • باردار نشدن بعد از ازدواج
  • مسدود کردن راه خروج طبیعی خون قاعدگی از بدن
  • یائسگی زود هنگام

آندومتریوز چه عوارضی دارد؟

• سرطان تخمدان
  • ناباروری در خانم ها: که اگر خفیف باشد، خانم ها می توانند باردار شوند
  • آسیب شدید به اسپرم و تخم.

چگونه می توان بیماری آندومتریوز را تشخیص داد؟

اگر افراد دچار کیست در ناحیه رحم شده باشند، می توانند از طریق سونوگرافی درمان شوند.

اگر دچار کیست در اندام های تناسلی و یا زخم در ناحیه رحم شده باشند با معاینه لگن می توان تشخیص داد.

از طریق لاپاروسکوپی وسعت و اندازه آندومتر را تشخیص داد.

درمان آندومتریوز چگونه است؟

بیشتر بیماری های آندومتریوز را می توان به صورت غیر جراحی درمان کرد. برای درمان آن ابتدا از درمان دارویی مدیکال برای درد ، و بعد از آن از درمان های ناباروری استفاده می شود. برای  خانم هایی که به تازگی فارق شده اند، و به این بیماری مبتلا هستند و دیگر درمان های دارویی بر روی آن ها اثر ندارد ، پزشک عمل جراحی را برای آن ها تجویز می کند.

علاوه بر موارد بالا درمان هایی دیگری نظیر:

• هورمون درمانی
  • هیستروکتومی
  • روش کمک باروری که از طریق لقاح آزمایشگاهی برای بارداری انجام می شود.

آیا آندومتریوز سرطانی می شود؟

مطالعات نشان داده است که درصد تبدیل بیماری آندومتریوز به سرطان بسیار ناچیز می باشد. آنچه که سبب نگرانی در افراد می شود، بیماری کیست شکلاتی است که در تخمدان به وجود می آید. در این مواقع افراد حتما باید تحت نظر پزشک قرار گیرند و با انجام آزمایشات و سونوگرافی مطمعا شوند که این کیست ضایعه سرطانی نمی باشد. و بعد می توانند با خیال راحت به ادامه درمان های دیگر بپردازند.

بهترین دکتر زنان در تهران

امروزه وجود پزشکان بسیار زیاد در بخش‌های مختلف تهران باعث شده است. تا به گونه ای انتخاب پزشک مطمئن برای بیماران دشوار گردد. ولی اگر در رابطه با پزشک معالج جستجو کنید و رزومه و فعالیت‌های پزشکی را مد نظر قرار دهید. در این صورت می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید. که یکی از بهترین پزشکان زنان در تهران می توان به دکتر ساغر صالحپور اشاره کرد.

که در شمال تهران خدمات ارائه می دهد و تمام بانوانی که دچار مشکلات رایج زنانه هستند. به راحتی می‌توانند برای درمان رفع مشکلات به دکتر ساغر صالح پور مراجعه نمایند.

شماره های تماس:

۰۲۱-۲۶۲۰۵۲۱۱